Dit interview is met Jane van Vliet van Video Storytelling. Zij maakt en plaatst video’s op social media.

‘Beweging en lef is erg belangrijk als je verandering wil!’

In het pand van De Telefooncentrale te Alkmaar word ik ontvangen door Jane van Vliet, eigenaresse van Video Storytelling. De Telefooncentrale is een leuk ingericht gebouw waar werkplekken, kantoor- en vergaderruimten verhuurd worden en ondernemers elkaar zo weten te vinden. Sinds een jaar heeft ook Jane hier haar plek; waar ze korte video’s monteert en op websites en social media plaatst. Deze video’s, ook wel videosnacks genoemd, worden samen met bedrijven, ondernemers of hun medewerkers gemaakt. Met als doel waardevolle informatie te verschaffen aan klanten of geïnteresseerden

‘De zogenaamde videosnacks worden steeds meer op social media gebruikt. Ik vind het erg belangrijk dat het geen verkooppraatjes worden,  maar korte persoonlijke video’s  die interessant zijn voor de kijker . Hoe échter iemand overkomt, hoe beter . Wanneer jij je verhaal uit je hart vertelt over het hoe en waarom je iets doet of wil,  merk je dat het mensen sneller aantrekt en ze de filmpjes gaan bekijken. Met een video kan je de perfecte eerste indruk maken, dat is een groot verschil met een geschreven tekst!’

Jane woont samen met haar man in het mooie Heiloo en is jaren werkzaam geweest in de Geestelijke Gezondheidszorg. De omslag naar een eigen onderneming kwam toen ze besefte dat het werken in de zorg, om verschillende redenen, ten koste van haar zelf zou gaan als ze geen andere keuzes zou maken. Omdat een andere baan in loondienst met haar diploma’s geen optie was, was de keuze voor ondernemen snel gemaakt. Jobboost ontstond; een onderneming waarbij Jane, kort gezegd, mensen zou gaan coachen die vastlopen in hun eigen baan en niet meer tevreden zijn. Hoe dan de overstap naar het maken van korte filmpjes?

‘Op een gegeven moment moest ik een presentatie geven aan ondernemers over wat ik deed met Jobboost. Dat vond ik erg eng om te doen. Toen kwam ik op het idee om filmpje te maken en deze af te spelen, dat scheelde mij een hoop zenuwen en energie.  Het mooie was dat ik deze video vervolgens ook kon gebruiken voor mijn website en social media. Ik kreeg hier zoveel respons op van mensen die het leuk vonden en die ook zo een filmpje wilden voor hun bedrijf, dat ik dit in eerste instantie erbij ben gaan doen. Maar al snel bleek dat Jobboost toch plaats moest ruimen voor Video Storytelling.’

Jane is een aangename en vriendelijke gesprekspartner. Met haar rustige uitstraling voel je je meteen op je gemak bij haar. Ook zie ik een prettige sprankeling in haar ogen verschijnen wanneer zij vertelt over haar proces naar het werken voor zichzelf.

‘Beweging en lef is erg belangrijk als je verandering wil. Na mijn ontslag heb ik bij de Telefooncentrale een flexwerkplek gehuurd om mezelf uit de comfortzone te halen en me ook onder andere ondernemers te begeven. Ook al voelde ik me hier in het begin erg onzeker bij, het heeft er wel voor gezorgd dat ik vooruit kwam. Het is natuurlijk wel fijn om een stukje financiële ruimte te hebben wanneer je begint. Dat zorgt ook voor de rust en die zou ik elke startende ondernemer wel gunnen.’

Duidelijk een vrouw die de moed had om verandering te brengen in iets waarmee ze niet meer gelukkig was. Dat, en haar ervaringen uit de hulpverlening zullen wellicht mee bepalen waarom zij goed is in wat ze doet. Mensen coachen en geruststellen zodat zij in hun eigen videoverhaal een authentieke versie van zichzelf kunnen laten zien en daarnaast meedenken over wat belangrijk is om in de  film te verwerken.
Het leuke is dat zij inmiddels  een online cursus is gestart zodat ondernemers zelf hun videosnacks kunnen maken en posten. Lijkt mij een uitstekende reden om, wanneer je interesse is gewekt, een kijkje te nemen op www.videostorytelling.nl

Geschreven voor WomanLink
Auteur: Winde Hendrickx

Share This